האופוזיצינרים תוקפים: "עולי ברית המועצות – סוג ב"

    אליהו גרין 2 Comment on האופוזיצינרים תוקפים: "עולי ברית המועצות – סוג ב"

    משרד העלייה והקליטה הודיע על כוונתו לצמצם את מסלול העלייה בזמן חירום. במהלך הדיון בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות רשות האוכלוסין הודיעה כי היא תאפשר לעולים שיגיעו לישראל עד סוף החודש לקבל את מסלול ההקלות. מפרוץ המלחמה עלו לישראל 61,180 עולים מרוסיה ועוד 16,158 מאוקראינה. באופוזיציה תוקפים בחריפות

    צילום: דוברות הכנסת
    23:02
    01.05.24
    אבי יעקב No Comments on מקסימום איכות במינימום מחיר: טיולי בין הזמנים זה מקס סטוק

    התכניות האחרונות

    ארכיון תוכניות

    פוסטים אחרונים

    תגיות

    ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו) התכנסה היום (ג') לדיון בנושא ביטול נוהל החירום לעליה לישראל מאוקראינה רוסיה ובלארוס החל מתאריך 1 במאי 2023. משרד העלייה והקליטה הודיע במהלך חודש אפריל על כוונתו לסגור בפני העולים מרוסיה ובלארוס את מרכזי הסיוע המיוחדים המתפקדים כמסלול עלייה בזמן חירום ("one stop shop"). נוהל החירום כלל – פטור מחובת הצגת תעודת יושר, פטור מחובת אישור המסמכים על ידי חותמת אפוסטיל, אישור לעליה מפוצלת של משפחות מאוקראינה וביטול הגבלת תוקף אשרת העלייה. לאור שינוי המדיניות ישארו ברחבי הארץ שלושה מרכזי סיוע כמסלול עלייה בזמן חירום והפעלתם תיקבע לפי ביקוש ורישום שיתבצע על ידי משרד העלייה והקליטה.

    ח"כ עודד פורר, יו"ר ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות: "הדיון נקבע כדיון חירום לאור שינויי ההתנהלות של משרד העלייה והקליטה. לפני פחות משבועיים שמענו על ההחלטה לשנות את העלייה במתכונת חירום. שהמשמעות שלה למעשה היא חסימת העלייה ממדינות רוסיה, אוקראינה ובלארוס. אני לא מצליח להבין את עצם ההחלטה לאור העובדה שמצב המלחמה לא השתנה לטובה. אני קורא לממשלה לחזור בה מכל שינוי מדיניות העלייה לארץ בנוהל חירום והמסלול הירוק. אין שינוי במצב המלחמה בין רוסיה ואוקראינה שמצדיק את שינוי המדיניות. מעבר לכך, אופן פרסום ההחלטה, ללא התראה מראש ומתן זמן היערכות סביר, לא עומד בשום סטנדרט של שירות ציבורי. לא נאפשר להפוך את העולים מרוסיה, אוקראינה ובלארוס לעולים סוג ב'".

    אלה סבן, סמנכ"לית עידוד עלייה במשרד העלייה והקליטה: "ההחלטות לא התקבלו בהינף יד אלה לאחר בחינה מעמיקה. בשבועות האחרונים אנחנו מרגישים שכבר אין דרישה לנקודות העלייה בחירום ואנחנו מבזבזים לעובדים שלנו את הזמן. התגייסנו בצורה מהירה מאוד להקל על אזרחי רוסיה ואוקראינה שמבקשים להגיע לישראל בזמן המלחמה. זאת הייתה החלטה נכונה כאשר מצב החירום היה בשיא. בעקבות ההחלטה הזאת לא הצלחנו לתת לעולים אחרים במעמד אחר שירות נדרש מכיוון שמאמצי המשרד היו בנקודות החירום האלה. לאור שינוי המצב באירופה אנחנו לא סוגרים לגמרי את נקודות ה- "וואן סטופ שופ" ומשאירים שלוש נקודות שונות ברחבי הארץ. מתחילת משבר המלחמה באירופה עלו לישראל 61,180 עולים מרוסיה ועוד 16,158 עולים חדשים מאוקראינה. אותם עולים מהווים כ- 90% מהעלייה לישראל בשנה החולפת".

    ח"כ אביגדור ליברמן (ישראל ביתנו): "ההחלטה של משרד העלייה והקליטה התקבלה בניגוד לעמדת "נתיב". אני רואה פה את האי נוחות של הדרג המקצועי, אבל צריך להגיד את האמת, הממשלה לא רוצה בישראל עולים ממדינות חבר העמים. שינוי המדיניות החל הרבה לפני פרסום ההחלטה לציבור. ההחלטה עברה בניגוד לכל הליך תקין ובניגוד לחוות הדעת של "נתיב" ושל הסוכנות היהודית".

    "הארכנו את ההקלות לרוסיה, אוקראינה ובלארוס עד לסוף חודש מאי" כך אומרת רונית אליאן, מנהלת אגף אשרות ומעמד ברשות האוכלוסין וההגירה. לדברי אליאן: "עולים חדשים מרוסיה, אוקראינה ובלארוס שיגיעו לישראל עד סוף חודש מאי יזכה לעלייה עם מסלול של הקלות, כל מי שיעלה לישראל משלוש המדינות האלה החל מחודש יוני יצטרך לעבור מסלול עלייה רגיל ללא הקלות. עם פרוץ המלחמה פתחנו שורה של הקלות לעולים ממדינות רוסיה, אוקראינה ובלארוס. ההקלות לאוקראינה לא השתנו, אבל את ההקלות לרוסיה ובלארוס בחנו לעומק והחלטנו לבטל את ההקלות למסלול רגיל. השר מלכיאלי שינה את המדיניות והפצנו את המסמך לכל הגורמים הרלוונטיים בתחילת חודש אפריל".

    ח"כ זאב אלקין (המחנה הממלכתי): "אחת מההחלטות המבישות והמחפירות של הממשלה מאז קמה. שום דבר בנסיבות לא השתנה והמסלול הירוק עדיין הכרחי. הזמן הממוצע שלוקח לקבל תור ל- "נתיב" ברוסיה" כיום הוא 8-10 חודשים, זה מספר דרמטי. ברגע שיירד המסך על המסלול הירוק כל האנשים שהיו במסלול יתווספו לתור הרגיל וזמן ההמתנה יגיע לשנה ומעלה. זה מעשה שלא היה כדוגמתו בהיסטוריה של ישראל. מנסים לחסל את היעד לעלייה בכל דרך, בתקציבים, בהחלטות ובסגירת השערים של המסלול הירוק. צריך להפוך שולחן- זה מעשה אנטי ציוני".

    ח"כ יבגני סובה (ישראל ביתנו): "יש אנשים שמגיעים לישראל אבל אין להם את כל האישורים כל בירוקרטייה. לאותם אנשים צריך להעניק ויזת עבודה זמנית ב2 עד שהוא מחכה לשינוי מעמד בדומה לפליטים מאוקראינה שהגיעו לישראל. משרד העלייה והקליטה צריך להתאמץ יותר לטובת העולים מברית המועצות, אם יש מחסור בכח אדם אז צריך לדעת לטפל בזה בצורה הנכונה".

    ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד): "אני לא מבין את ההחלטה לבטל את ההקלות. יש עדיין מלחמה בין רוסיה לאוקראינה. יש עדיין פוטנציאל גדול לקליטה של עולים ממדינות חבר העמים. הממשלה הנוכחית הופכת את העולים ממדינות חבר העמים לעולים שהם סוג ב'. זה מצב בלתי נסלח ואנחנו לא נשתוק על כך. אין שום בסיס מקצועי לביטול ההקלות".

    גנאדי פולישצ'וק, "נתיב", משרד רה"מ: "ההמלצה שלנו היא להמשיך במסלול ההקלות בשלוש המדינות רוסיה, בלארוס ואוקראינה. במסלול רגיל כאשר עולים לישראל יש צורך להביא מסמכים ממשרד החוץ של מדינת המוצא. כאשר אנחנו מדברים על מצב מלחמתי זו מציאות כמעט בלתי אפשרית".

    ח"כ גלעד קריב (העבודה): "האנשים שמגיעים לישראל תחת איומי המלחמה נתקלים בבירוקרטיה המכוערת והמסובכת ביותר. ישנם בישראל עשרות עולים שהם גרי צדק שנמצאים תחת אשרת שהות של תיירים למרות שהם זכאים לאזרחות במסגרת חוק השבות. כל חברי הכנסת שנמצאים בדיון הקריטי של עלייה הם מסיעות האופוזיציה בלבד. אם לא תהיה החזרה של המסלול המהיר לעלייה לישראל, אציע לראשי סיעות האופוזיציה לצאת בקמפיין ציבורי נגד הממשלה כדי להסביר ליהודי העולם עד כמה הממשלה בישראל חוסמת עלייה לישראל".

    חכ"ל אלכס קושניר: "מדינת ישראל קמה כדי להיות מקלט ליהודים ברחבי העולם. הממשלה החליטה שהיא לא מעוניינת בקליטת עלייה ממדינות חבר העמים. מי שאשם זה הדרג הפוליטי".

    יו"ר הוועדה ח"כ עודד פורר אמר לסיכום: "אני מזועזע מהתנהלות הממשלה ברמת קבלת ההחלטות. מדינת ישראל קראה לעולים להגיע לישראל אך בהודעה בערב חג הפסח היא הודיעה על שינוי המדיניות ואני מבקש מכל המשרדים הממשלתיים שחתומים על ההחלטה הזאת להעביר לוועדה את כל הליך קבלת ההחלטה, כדי לבדוק את עמידתו בסטנדרטים של מינהל תקין. ממשלת ישראל מורידה את המסך מעל העלייה לארץ וסוגרת הלכה למעשה את העלייה מברית המועצות. יש עלייה סוג ב', מדינת ישראל אומרת לעולים מברית המועצות שלא כדאי להם להגיע לישראל, דווקא בזמן שהם במלחמה".

    "למעלה מ- 90% מהעולים בשנה החולפת הגיעו ממדינות רוסיה, אוקראינה ובלארוס וההשקעה התקציבית של המדינה לא עומדת בצרכים בשטח. המצב המלחמתי לא השתנה ואנחנו קוראים למשרדי הממשלה להחזיר באופן מיידי את המסלול הירוק של העלייה. אנחנו מבקשים מרשות האוכלוסין וההגירה לחדד את הנהלים מול כל הגורמים הרלוונטיים על כך שעולים שיגיעו לישראל עד לסוף חודש מאי יהיו זכאים לעלייה במסלול הירוק. אנחנו מבקשים לתת מתן מענה של אישור עבודה לאותם אזרחים שממתינים לאישור קבוע. סדרי העדיפויות של משרד העלייה והקליטה לקויים. אנחנו נמצאים בשעת רצון לעידוד עלייה ממדינות ברית המועצות, והממשלה צריכה להשכיל לנצל אותה ולא לחסום את העולים. מבקש שהמדינה תחזור בה משינוי המדיניות".



    2 תגובות

    מיין תגובות
    1. 2

      כסף רק לגויים אוקראינים ורוסיים ולא לאחים חרדים זה ישראל בתינו

    2. 1

      פשוט בושה שהם עדיין מעיפים לדבר הם העלו לפה כ 100000 ספק גויים אולי חלק קטן יהודים ועוד מתלוננים